تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز

مدیر کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه قم :حوزه انقلابی یعنی حوزه آرمانگرای منتقد سازنده

اشتراگ گذاری در facebook
اشتراگ گذاری در twitter
اشتراگ گذاری در telegram
اشتراگ گذاری در whatsapp
اشتراگ گذاری در email
اشتراگ گذاری در print

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل نهاد نماینده ولی فقیه در فارس، در همایش حوزه انقلابی حوزه منتظر کارگاه حوزه انقلابی طلبه انقلابی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده مدیر کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه قم در شیراز برگزار شد.

متن خام سخنان حجت الاسلام باقرزاده به شرح زیر است :

انقلاب اسلامی مانند قطاری است که به سمت جامعه مهدوی در حال حرکت است و برای رساندن جامعه به عصر مهدوی تلاش می کند.کسانی هستند که ادعا می کنند عصر انقلاب گری تمام شده است.آنها عقیده دارندما انقلاب کردیم که شاه را بیرون کنیم، شاه و رژیم استبدادی را بیرون کردیم و یک نظام اسلامی را تشکیل دادیم و این نظام در کنار نظام های دیگر سیاسی می تواند ادامه حیات دهد اما انقلاب با رسیدن به ایستگاه نظام اسلامی دیگر تمام شد.این نظر اشتباه است.

مقام معظم رهبری ۵ مرحله را برای انقلاب اسلامی تعریف کرده اند تا به جامعه بصیرت بخشی کنندکه انقلاب اسلامی با تشکیل نظام اسلامی تمام نمی شود و تازه در مرحله دوم است.

رهبری مرحله اول انقلاب اسلامی را پیروزی انقلاب اسلامی شمردند.انقلاب ما پیروز شد در حالیکه خیلی از ملت ها انقلاب می کنند و پیروز نمی شوند.

امروزه مرحله دوم را هم سپری کردیم.خیلی از ملت ها انقلاب می کنند و پیروز می شوند اما چیزی که می خواهند سر کار بیاورند را نمی توانند ولی ملت ایران انقلاب کرد و رژیم ۲۵۰۰ ساله را ریشه کن کرد و جای آن یک نظام جمهوری اسلامی هم شکل داد این گام و مرحله دوم است.

امروز ۳ مرحله دیگر پیش روی ماست و هنوز به آن مراحل نرسیده عده ای می گویند انقلاب اسلامی تمام شد و اینجاست که رهبری مکررا می فرمایند حوزه باید انقلابی بماند یعنی هنوز کار تمام نشده است و چرا برخی می گویند انقلاب تمام شده است؟چرا برخی می گویند عصر شعار سپری شد و وقت حکومت کردن است آن هم برای ایران نه برای اسلام، نه برای بین الملل و نه برای منطقه.چرا عقیده دارند جمهوری اسلامی نظامی است برای رفاه ایران نه رفاه مردم، نه دنیا، نه آزادی انسان ها و نه برای رسیدن به جامعه مهدوی؟و انقلاب اسلامی تمام شده است.

نظام اسلامی مثل پوسته استخوانی گردو هست که وقتی گردو می خواهد برسد ابتدا پوسته استخوانی اوست که می رسد و محکم می شود.

ما امروز نظام اسلامی را تشکیل داده ایم اما هنوز ۳ قدم دیگر در پیش داریم.نظام اسلامی را چگونه تشکیل دادیم؟نظامی که ۸ سال در این مملکت برای نگه داشتن خود تلاش می کرد امروز در منطقه اسرائیل، عربستان و استکبار جهانی را تهدید می کند و دیگر تهدید نمی شود.

رهبری فرمودند که ما امروز در خانه دشمن هستیم و دشمن از خانه ابداعی خود می خواهد ما را خارج کند.امروز ما بر سر منطقه ای که متعلق به آمریکا و اسرائیل بوده است با آنها درگیریم و امروز آنها در خانه ما نیستند.لبنان، عراق و سوریه را در کنار اسارائیل داریم و در کنار عربستان یمن و بحرین را داریم.ما در بحرین منادی آزادی هستیم.

انقلاب اسلامی به مرحله نظام سازی رسیده است و نظام هم از مرحله حفظ خود رد شده است و خود را ساخته است و امروز هیچ قدرتی در دنیا نیست که بتواند مستقیم با جمهوری اسلامی درگیر شود.

آمریکایی ها جرأت ورود و درگیری مستقیم ندارند و داعش را رو می کنند، عربستان و اسرائیل هم همینگونه هستند یعنی آنتی تز انقلاب اسلامی را درست کردند، تز انقلاب اسلامی چه بود؟شهادت طلبی، ایثار، مجاهدت و جهاد؛ دشمن در مقابل این تز انقلاب اسلامی بدلی درست کرد به نام داعش تا جمهوری اسلامی را مهار کند نه تهدید چون می دانستند جمهوری اسلامی تهدید شدنی نیست و فقط تلاش می کنند آن را مهار کنند.

در برهه ای حضرت امام خمینی (ره) قبل از انقلاب در قم سخنرانی کردند که علمای اسلام به داد اسلام برسید که اسلام از دست رفت اما امروز رییس رژیم صهیونیستی در سازمان ملل می گوید دنیا به داد اسرائیل برسید که اسرائیل از دست رفت.

ببینید از کجا به کجا رسیدیم؟این پوسته محکم شده است.امروز نه تنها نمی توانند جمهوری اسلامی را تهدید کنند بلکه باید دست نشانده های خود را در منطقه از ورطه سقوط توسط موج بیداری اسلامی و موج انقلاب اسلامی حفظ کنند.این دومین مرحله است و همه این ها از نتایج سحر است.ملت ایران از سپاه قدس و سردار سلیمانی چه لذتی می برد؟هنوز این ها از نتایج سحر است یعنی پوسته مستحکم شده است اما هنوز مغز گردو منعقد نشده است و مغز این گردو چیست؟

مقام معظم رهبری ۳ مرحله دیگر را برای انقلاب اسلامی بیان می کنند و مغز گردو این است که اول تشکیل دولت اسلامی، مردمی که از اسلام، مقاومت اسلامی، شهادت طلبی اسلامی، ایثارگری اسلامی و از مدافعان حرم لذت می برند وقت آن است لذت دولت اسلامی را بچشند.

بعد از ۴۰ سال مردم ایران تمام تئوری های حکومتی را تجربه کرده اند و باید لذت یک دولت مردمی-اسلامی به معنای واقعی کلمه در اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و حتی سیاست بین المللی را بچشند.

دولت وقتی اسلامی شود گام چهارم انقلاب اسلامی برداشته می شود و مرحله چهارم تشکیل جامعه اسلامی است.امروز ما اگر مشکل فرهنگی در جامعه داریم و اگر نمی توانیم به مردم بگوییم رشوه نگیر، دروغ نگو، دنبال ربا نرو؛ مردم سوال می پرسند چرا بانک ها  ومسئولین این کارها را می کنند و دروغ می گویند و ربا می دهند؟ببینید تا دولت اسلامی نشود راحت نمی توانیم جامعه را اسلامی کنیم لذا سومین مرحله عبارت است از تشکیل دولت و در ادامه که دولت اسلامی تشکیل شود در سراشیبی کار می افتیم و تشکیل جامعه اسلامی راحت است و می توان به مردم گفت مسئولین به اسلام عمل می کنند شما نیز عمل کنید و بعد از تشکیل جامعه اسلامی نوبت می رسد به تمدن بین الملل اسلامی یعنی زمانی که کسی از خارج از این سرزمین وارد ایران می شود چه از کشورهای همسایه تا اروپا و آمریکا زمان برگشت سوغاتی که می برند اسلام است و خواهند گفت اگر اسلامی میخواهی به ایران برو و اگر انسانیت و صداقت می خواهی در ایران آن را پیدا خواهی کرد.

ما وقتی جامعه سازی کنیم در ایران مقدمه ای می شود برای ساختن جامعه بین المللی که می شود تمدن بین الملل اسلامی.

مردم منطقه و جهان خواهند فهمید که سعادت در ایران است و مدل های اسلامی در کشورهای اسلامی و حتی در کشورهای غیر اسلامی را می توانیم نوید دهیم و اینکه در روایات ظهور است که وقتی امام زمان (عج) تشریف می آورند دنیا تشنه ظهور است یعنی همین.

ما باید یک نمونه از اسلام را در ایران پیاده کنیم که هنوز پیاده نکردیم عده ای می گویند انقلاب اسلامی و عصر انقلابی گری تمام شده است.ما این قانون را باید مدام تکرار کنیم.چه خوب است که این همایش هرساله باشد و مرتب تذکر دهیم تا حوزه، مجلس، دولت و همه حتی مقام معظم رهبری فرمودند خبرگان رهبری هم باید انقلابی بماند چون انقلاب تمام نشده است وانقلاب اسلامی اقتضایش این نیست که یک کسانی را بردارید و کسان دیگری را جای آنها بیاورید در حالیکه افراد جدید بخواهند راه همان قبلی ها را ادامه دهند.انقلاب تمام نشده است و ادامه دارد و تا انقلاب ادامه دارد حوزه، دانشگاه و مردم باید انقلابی بمانند چون راه همچنان ادامه دارد و قطار انقلاب اسلامی زمانی به مقصد نهایی خود خواهد رسید که تمدن بین الملل اسلامی را ببینیم.

بحث ما درباره حوزه انقلابی است من قبل از آنکه شاخص های حوزه انقلابی را خدمت شما عرض کنم باید به سوالی پاسخ دهیم که تعریف حوزه انقلابی چیست؟حوزوی ها نسبت به انقلاب اسلامی ۳ دسته هستند.برخی نسبت به انقلاب به شرط الله هستند و برخی لا به شرط هستند و حوزه و حوزوی انقلابی نسبت به انقلاب اسلامی به شرط شی است.

بعضی هستند اسلام می خواهند منهای انقلاب.زمانی که امام انقلاب را شروع کرد عده ای علیه امام اقدام کردند که مصداق بارز آنها انجمن حجتیه است و استدلال آنها این بود قبل از ظهور امام زمان(عج) حق نداریم قیام و انقلاب کنیم.

می دانید که هر کسی حق ندارد روایت بخواند و روایت را مجتهد باید بخواند، هضم کند، اجتهاد کند و بعد تحویل مخاطب دهد.یکی از آسیب هایی که جامعه امروز دارد این است که هرکسی روایت را می خواند در حالیکه روایت درایت دارد و هر کسی نمی تواند آن را بخواند.باید درایت کرد که روایت با قرآن، احادیث دیگر و مسلمات دیگر دین چگونه جمع می شود.

روایت باید اجتهاد شود مثلا در بحث سبک زندگی کتابی را که حضرت آیت الله جوادی آملی روایات را در آن جمع کرده است برای من عامی قابل اعتماد است.من حق ندارم خود سراغ روایات بروم بدون اینکه یک مجتهد روایت را سبک و سنگین کرده باشد.

یک عده نسبت به انقلاب به شرط الله هستند یعنی همین آدم هایی که کج فهم هستند و عقیده دارند قبل از ظهور ولی عصر امام زمان (عج) حتی حق انجام امر به معروف و نهی از منکر هم اگر به انقلاب ختم شود نداریم.

دومین گروه لا به شرط هستند یعنی داد و فریاد نمی کنند و از دور می نشینند و نگاه می کنند و اگر پیروز شد انقلابی هستند و اگر انقلاب پیروز نشد می گویند ما توصیه کردیم که شکست می خورند و بی تفاوت هستند و انقلابی نیستند.

گروه سوم کسانی هستند که به شرط شی هستند یعنی عقیده دارند اسلام منهای انقلابی گری اصلا اسلام نیست.

یعنی حوزه غیر انقلابی اساسا حوزه نیست و نگاه ما به حوزه انقلابی اینگونه است و اگر می گوییم اسلام انقلابی یعنی اسلامی که در آن انقلاب نباشد اسلام نیست و باید به اسلام و سواد حوزوی که با انقلاب میانه ندارد شک کرد.انقلابی گری یعنی حسینی بودن و این را نمی توان از حوزه گرفت.

حوزه ای که انقلابی نباشد بهتر این است که کلا نباشد چون اسلامی نیست.

حوزه خموده، ظلم پذیر، منعطف، استکبارپذیر و توسری خور که حاضر است زیر یوغ شاهنشاه آریامهر زندگی کند ولی زیر نظر ولایت فقیه زندگی نکند و حاضر است زیر سلطه استکبار زندگی کند و درس هم بخواند و انگار نه انگار، این حوزه نیست و مرده است.

تعریف حوزه انقلابی چیست؟۳ واژه کلیدی در تعریف حوزه انقلابی است که عبارتند از حوزه انقلابی یعنی حوزه آرمان گرا، معترض و منتقد وضع موجود جهان و برنامه ریز و طراح و الگوده و تئوری ساز برای مدل جایگزین اداره جهان و انسان.به عبارت دیگر حوزه انقلابی یعنی حوزه آرمانگرای منتقد سازنده.

آرمانگراست؛ منتقد است و ناراضی است.حوزه انقلابی حوزه ای است که به وضع جهان معترض است و این وضعیت قبل از ظهور برایش زندان تاریک و تیره است.این تعاریفی که از حوزه انقلابی می گویم از آموزه های ناب و اصیل حوزه های ما گرفته شده است.مگر می شود از حوزه مهدویت را جدا کرد؟انتظار برای حوزه یعنی چه؟یعنی آرزوی رسیدن به یک حکومت و جامعه آرمانی.حوزه آرمانی آیا می تواند نسبت به وضعیت موجود بی تفاوت باشد؟پس منتقد و معترض است.حوزه ای که نتواند بگوید مرگ بر استکبار و مرگ بر آمریکا و اسرائیل و نتواند نسبت به هژمونی مسلط استکبار جهانی بر روابط بین الملل سیاست جهانی و منطقه اعتراض کند این حوزه انقلابی نیست و حوزه انقلابی یعنی حوزه معترض وضع موجود.

سومین ویژگی حوزه انقلابی در تعریف این است که حوزه و حوزوی انقلابی نسبت به وضع موجود اگر اعتراض دارد برای رسیدن به وضع مطلوب هم برنامه دارد.انتقاد کردن راحت است اما باید سازنده بود.حوزه انقلابی باید برای دادگاه های جهانی و روابط بین المللی و منطقه تز و نظریه داشته باشد.

حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که برای اسلام جهان، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق محیط زیست، رسانه، آزادی و… طرح دارد.

حوزه انقلابی فقط نمی گوید معماری، صنعت و تکنولوژی غربی نه بلکه می گوید تکنولوژی اسلامی چگونه است؟

زمانی ما لایق نام گرفتن حوزه انقلابی هستیم که بتوانیم برای اداره جهان، اداره کشور، اداره شهر، اداره خانواده و اداره خود برنامه ناب و بی التقاط اسلامی ارائه کنیم وگرنه انقلابی نیستیم.

حوزه انقلابی یعنی حوزه آرمان گرا چون مهدوی است.حوزه انقلابی یعنی حوزه انتقاد گر که فریاد بلند دارد و به نظم جهانی، بی عدالتی، استبداد، التقاط، فساد، رشوه، ربا، کسالت و تنبلی، بیکاری و بی برنامگی اعتراض دارد.

و سومین مهره کلیدی تعریف حوزه انقلابی این است که حوزه انقلابی اعتراض دارد و برنامه هم دارد و باید در جهت وضع مطلوب برنامه ارائه دهد.

مجلس و سیاست خارجی کشور اسلامی باید چگونه باشد؟امروزه هنوز در آحاد ذهن مردم و حوزویان ما اختلاف وجود دارد که در ساست خارجی کدام روش درست است؟وقتی اختلافات پینجاه پنجاه می شود و مردم دو دسته می شوند نتیجه این نیست که ما شفاف سازی نکردیم؟زمانی که حوزه های علمیه در مورد بورس و محیط زیست درس خارج داشته باشد، فقه اداره، فقه تجارت بین الملل، فقه سبک زندگی، فقه سیاست خارجی، فقه بانک و بانک داری سراغ داشته باشد انقلابی است.

اینکه حوزه های علمیه فقط کتاب هایی که بارها و بارها تدریس شده است را استفاده کنند نمی شود البته هدف اساتید تربیت شاگرد است و این دروس نیاز هست.

ما امروز یکی از مشکلاتمان فساد اداری است و فقه مبارزه با فساد را باید تدریس کنیم.

این کار حوزه است و باید دست دولت ها برنامه دهیم.ما می گوییم نظام بانکداری ما ایراد دارد خب باید کنترل ودرست شود یا خیر؟اینکه بگوییم ربا است و حرام مسئله تمام می شود؟آیا نباید بعد از ۴۰ سال یک قانون بانکداری متناسب با شرایط و اسلامی نوشته شود؟آیا غیر از این است که باید حوزه و دانشگاه با هم بنشینند و دانشگاهیان بحث های اقتصادی و علمی قضیه را پیش برند و حوزویان بحث ایدئولوژیک و فقهی و مذهبی را بیان کنند؟

آیا امروز حوزه ما جای شهید صدر را پر کرده است؟مرحوم شهید صدر برای اولین بار نظام اقتصادی را در کتاب اقتصاد ما طراحی و ارائه کرد و در نظام سازی را گام اول را برداشت.

طلبه های ما برای انقلابی ماندن باید از مرحوم شهید صدر و شهید مطهری که در بحث نظام فکری جهادگری بی بدیل بود الگو بگیرند.شهید مطهری در کتاب نقد فلسفه، اصول و روش رئالیسم نظام فکری مارکسیسم را فرو ریخت.آیا امروز درباب رئالیسم، اومانیسم، حقوق بشر و فمنیسم حوزه کار خود را انجام داده است؟فقه حقوق بشر را در حوزه نیاز نداریم؟ما حقوق بشری که در جهان وجود دارد را قبول نداریم و خیلی ناقص است و جز حوزه های علمیه چه کسی باید حقوق بشر اسلامی را بنویسد؟

شاخصه مهم حوزه انقلابی حوزه برنامه ریز، طراح، تئوری پرداز، تئوری ساز و الگو ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *