تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز

برگزاری نخستین سالگرد رحلت امام جمعه سابق شیراز، مرحوم حضرت آیت الله ایمانی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان

اشتراگ گذاری در facebook
اشتراگ گذاری در twitter
اشتراگ گذاری در telegram
اشتراگ گذاری در whatsapp
اشتراگ گذاری در email
اشتراگ گذاری در print

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شامگاه پنج‌شنبه، ۵ اردیبهشت‌ماه در اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله ایمانی که همراه با همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت:‌ یکی از کسانی که در روز قیامت حق شفاعت دارد عالم است.
وی، مرحوم آیت‌الله ایمانی را یکی از علمایی دانست که با علم خود توانست افراد زیادی را بهره‌مند از نور دانش کند و سپس ادامه داد: شیراز بعد از انقلاب سه امام جمعه داشت که هر کدام ویژگی‌های درخشنده‌ای در سطح ملی داشتند؛ شهید آیت‌الله دستغیب فردی بود که عاشق مردم و معلم اخلاق بود؛ مرحوم آیت‌الله حائری نیز نگاه ویژ‌ه‌ای به بازسازی علوم انسانی داشت و مرحوم آیت‌الله ایمانی هم یک عالم دینی و مردم دوست بوده که نگاه ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه داشت و برای آن زحمات زیادی کشید.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این ویژگی‌ها باعث شد که مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله ایمانی به برگزاری یک مراسم ختم نشود و برای آن همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» برگزار کنیم، گفت: جهت علمی آن عالم ربانی همچنان زنده است و از آن بهره‌مند می‌شویم چرا که آن مرحوم در زمان حیات خود در زمینه حوزه‌های انقلابی و حوزه منتظر تلاش‌های فراوانی انجام داد.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه انقلابی بودن و منتظر امام زمان(عج) نکته‌ای است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به جد به آن پرداختند و مطرح کردند و نقش جوانان را برای ۴۰ سال آینده نشان دادند، گفت: در این همایش نیز بیش از یک هزار نفر از طلاب استان فارس حضور فعالانه داشتند تا در گام دوم انقلاب خودشان را برای انجام کارهای بزرگتری نسبت به دهه اول انقلاب آماده کنند.

تطبیق شخصیت مرحوم آیت‌الله ایمانی با شاخص‌های حوزه انقلابی
وی با بیان اینکه حوزه انقلابی امروز مطالبه رهبری است، گفت: حوزه انقلابی خطوط و چارچوب‌هایی دارد به طوری که ۵ خط کلی برای انقلابی بودن یک روحانی و طلبه محسوب می‌شود که اگر بخواهیم ترسیم کنیم این ۵ خط به شخصیت مرحوم آیت‌الله ایمانی تطبیق دارد.

حوزه انقلابی دین‌شناسی خود را مشخص کند
آیت‌الله دژکام اظهار کرد: ‌اولین عرصه‌ای که حوزه انقلابی باید وارد آن شود، این است که دین‌شناسی خود را مشخص کند؛ کسی که می خواهد به دین عمل کند باید چگونه باشد. برخی دین حداقلی یا به اصطلاح امروزی، دین سکولار می‌خواهند، دینی که کاری به زندگی مردم،‌عرصه سیاست و اجتماع ندارد و فرد خودش است و یک عبادات فردی که هر کسی انجام داد مختار است و هنوز هم رگه‌ای از این وجود دارد.
وی ادامه داد: قرآن می‌گوید «… أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ…؛… بر کافران سختگیر…» (آیه ۲۹ سوره فتح) لذا کسی که نمی‌خواهد گاهی شدید رفتار کند، مسلمان نیست و این اسلام نیست؛ برخی‌ها دین را کوچک می‌کنند؛ پس حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که دینش کوچک نشده است و هر چه در قرآن است را قبول دارد نه اینکه برخی‌ها را قبول و برخی دیگر را قبول نکند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه حوزه انقلابی حاضر است برای همه ابعاد دین هزینه کند، گفت: روحانی انقلابی تنبل نیست و حوزه انقلابی حوزه تنبل‌ها نیست و اینکه نیست که بگوید ما کاری نداریم که اسلام پیاده می‌شود یا خیر.

حوزه انقلابی یک حوزه منتظر است
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه حوزه غیرانقلابی دغدغه اجرایی شدن احکام اسلام را ندارند، گفت: حوزه انقلابی، یک حوزه منتظر است یعنی اگر برای اجرای اسلام دغدغه داشتیم، زمینه را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم می‌کنیم و اصولاً وعجل فرجهم اینگونه است که عده‌ای آماده باشند.

آیت‌الله ایمانی مبلغ تفکر اسلام حداکثری بود
وی با تأکید بر اینکه مرحوم آیت‌الله ایمانی یکی از مبلغان تفکر اسلام حداکثری بود، اسلامی که برای همه شئون زندگی انسان حکم دارد نه فقط عبادات، گفت:‌ آن مرحوم برای این قضیه تلاش‌های مجدانه ای هم کردند؛ پیامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت ارتحال ایشان صادر فرمود گواه صادق این است که آیت‌الله ایمانی مجاهدانه برای پیشبرد این تفکر اسلامی که همه شئون زندگی را در بر می‌گیرد، کار کرد.
امام جمعه شیراز یادآور شد: مرحوم آیت‌الله ایمانی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر یک حرکت اجتماعی دینی می‌کرد و جزو نیروهای پیش‌رو در این قضیه بود.
وی با اشاره به آیه ۵۱ سوره مائده «… بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ…؛ … بعضى از آنان دوستان بعضى دیگرند…» گفت: ولایت به این معناست که سرپرست و حاکم است و بر جامعه حکومت می‌کند اما رهبری در اینجا فرمودند که در این آیه، ولایت معنای دوستی است.

دوستی زمینه‌ساز امر به معروف و نهی از منکر تأثیرگذار است
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه دوستی زمینه‌ساز امر به معروف و نهی از منکر تأثیرگذار است، گفت: دشمن که حرف دشمن را گوش نمی‌کند ولی دوست حرف دوست را گوش می‌کند این نکته‌ای است که رهبر فرمود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: نکته ظریفی که باید بدان توجه کنیم این است که اگر کسی گناهکار است طوری با آن برخورد نکنید که دیگر نتواند در جامعه زندگی کند، دوستی و پیوند ایمانی که از هم نگسسته است و باید به واسطه محبت علی(ع) به فرد گناهکار کمک کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه محبت میان مؤمنان رواج ندارد، گفت: معروف‌ها و منکرها از نگاه دین اسلام درجاتی دارند؛ اهمیتشان در یک سطح نیست؛ مهم‌ترین معروف‌ها را باید بشناسیم و برای آن مهم‌ترین معروف بیش از بقیه معروف‌ها باید تأکید کنیم که از همه مهم‌تر ولایت است.
آیت‌الله دژکام در ادامه با تصریح اینکه گام دوم انقلاب با گام اول تفاوت‌هایی دارد، گفت: در سال‌های اول انقلاب همه چیز را از یک عالم می‌خواستیم اما اکنون اینکه توقع کنیم همه کارها علما انجام دهد، نمی‌شود؛ تقسیم کار در جامعه یک اصل معقولی است و ما باید شروع کنیم و مردم حمایت کنند، وقتی کاری نهادینه شد بگوییم کار عالمانه دیگری باید انجام شود و دیگران هم ادامه دهند.

دیانت در شیراز جلوه قوی ندارد
وی با تأکید بر اینکه مسلماً در زمینه امر به معروف کارهای زمین مانده زیادی داریم، گفت: دیانت در شهر شیراز ریشه قوی دارد اما به اندازه ریشه قویش جلوه ندارد و باید برای این مسئله فکری کنیم. متدینین هم واقعاً در این شهر زیاد هستند و دیانت‌های عمیقی دارند اما وقتی به خیابان‌های آن نگاه می‌کنیم این‌طور نیست.
امام جمعه شیراز به مسئله سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری برای توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) دستور دادند که محلی برای اجتماع بزرگ شیعی بین حرم حضرت احمدبن موسی(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) باید درست شود لذا کسانی که در این زمینه کوتاه می‌آیند باید در پیشگاه امام زمان(عج) خجل شوند و به فکر باشند و این‌ها مسائل مهمی است که باید به عنوان معروف در شهرمان پیگیری کنیم.
وی باز هم مسئله حوزه‌های علمیه را یادآور شد و گفت: حوزه باید مطیع ولایت باشد؛ غیر حوزه هم باید مطیع ولایت باشد اما حوزه تشویق‌کننده ترغیب‌کننده و جلودار این حرکت استو این را باید توجه داشته باشیم.

حوزه انقلابی، حوزه مطیع ولایت است
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه حق ولی فقیه اطاعت است، گفت: حوزه انقلابی، حوزه مطیع ولایت است؛ مؤمن انقلابی، روحانی انقلابی حوزوی انقلابی، حوزوی است که ولایت را در ابعاد مختلف تبلیغ و حمایت می‌کند.
امام جمعه شیراز تأکید کرد: اگر مطیع امر ولایت نباشیم ضربه می‌خوریم چنانچه این مسائل را در قضایای مختلفی نظیر هسته‌ای مشاهده کردیم که در آن لطمه خوردیم و حرکت کند شد.
وی اهمیت توجه به بحث دشمن‌شناسی را یادآور شد و افزود: نمی‌توانیم با دشمن دوست باشیم و این نکته‌ای که رهبری نیز بر آن تأکید کردند و فرمودند که گول آمریکا را نباید بخوریم و امام نیز فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است؛ و شیطان هم دشمن خدا و مردم است و اگر بخواهید با آن طرح دوستی بریزید سرتان کلاه می‌رود.
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه دشمن‌شناسی یکی از ارکان حوزه انقلابی است، گفت: امروز برخی از سایت‌ها و محتوای فضای مجازی مصداق وسواس‌های شیاطین هستند و همچنین انسان‌هایی نظیر ترامپ نیز شیطان مجسم هستند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری سخنرانی اخیر رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت آمریکا اعلام کرده است، ۸ کشور از ایران نفت می‌خرند و ما اجازه این کار را نمی‌دهیم اما هنوز برخی‌ها گمان می‌کنند آمریکا خداست و باید با آن دوست شویم.

وی گفت: ترامپ گفته بود که کاری می‌کنیم که ایران مجبور شود حتی آب هم بخرد اما مشاهده کردیم که با عنایت خداوند تمام سدهای ما پر از آب شد پس باید بدانیم ترامپ خدا نیست که بخواهیم از تهدیدهای او بترسیم ولی متأسفناه هنوز در کشور ما برخی آمریکاخداپنداری دارند، پس باید بیدار شویم و بدانیم که آن دوران گذاشت و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و به فرموده مقام معظم رهبری ما هر وقت بخواهیم نفت می‌فروشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *